„Słowo” – Pomorski Magazyn Artystyczny, premiera nowego kwartalnika
***
Nie jesteśmy i nie chcemy być anachroniczni, Będziemy czerpać pełnymi garściami ze współczesności, z szacunkiem spoglądając wstecz. Wybieramy drogę, na której na pewno czyhają na nas liczne przeszkody. Tym ciekawsza może być – dla naszych autorów, redakcji i Czytelników – artystyczna podróż w przyszłość, w której punktem odniesienia będzie pomorska tożsamość, wspólna historia i coś, co nazwaliśmy na redakcyjne potrzeby „uniwersalną lokalnością”.
Zapraszamy na nasze strony wszystkich artystów, którzy mają coś istotnego do przekazania – zarówno tych doświadczonych i cenionych, jak i debiutantów – zwłaszcza autorów małych form literackich.
Z życzeniami, by „Słowo” zostało z Czytelnikami na dłużej i stało się z wartościową lekturą, kłaniamy się w pas.
Redakcja
PS. Jeśli niektóre tropy, zaprowadzą Czytelnika do nieistniejącego już gdańskiego „Autografu”, będzie to zasadne, bo większość redakcji to osoby z nim związane. Rozpoczynamy jednak nową przygodę, z nowym wydawcą i nową energią. Gdyby nie wsparcie pomorskiego Urzędu Marszałkowskiego i naszych partnerów – byłoby to jednak niemożliwe. Dziękujemy!
Redaguje zespół: Jacek Borzych, Wojsław Brydak, Wojciech Fułek (redaktor naczelny), Iza Jakul, Katarzyna Korczak, Jarosław Kurek
Współpracują: Wojciech Boros, Olga Kubińska, Tomasz Miłkowski, Joanna Schiller-Rydzewska, Dorota Sobieniecka, Zofia Watrak, Michał Zabłocki, Małgorzata Żerwe
Projekt graficzny: Paweł Pacholec
Wydawca: Jacek Borzych – Stowarzyszenie na Rzecz Edukacji Filmowej
Drukarnia: Bernardinum Sp. z o.o., Pelplin
W numerze pierwszym uznana poetka Bożena Ptak poleca – i analizuje – twórczość Anny Mazeli poetki dopiero wchodzącej w życie artystyczne. Z kolei tekst spowinowacony z niedawno opublikowaną książką Ślepa kuchnia. Jedzenie i ideologia w PRL publikuje Monika Milewska. Kraj zdobyty to przejmujący reportaż Heleny Leman o autochtonach z Kluk. Widokami dawnego Gdańska na szklanych płytach ze Zbiorów Muzeum Narodowego w Gdańsku zachwyca się Małgorzata Żerwe. Dla młodej poetki Patrycji Oryl „wiersze są rodzajem wiecznej przeprowadzki”– z autorką rozmawia Wojciech Boros. O Macieju Szemelowskim, po retrospektywnej wystawie jego fotografii w Państwowej Galerii Sztuki w Sopocie, pisze Wojciech Fułek. Bohaterem tekstu historycznego Adama Grzybowskiego jest Ludwik Spiess, sławny farmaceuta, którego spółka przez pewien czas po wojnie działała przy ulicy Aldony we Wrzeszczu. O Tece Gdańskiej Ignacego Klukowskiego – wybitnego artysty i konserwatora zabytków pisze Wojciech Fułek, a Jerzy Zajadło wnika w zawiłości sztuki Gustava Klimta.
Wspomnieniami o nieodżałowanym Jerzym Limonie, pisarzu, badaczu, twórcy Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego, dzieli się Tomasz Miłkowski. Zofia Watrak przybliża dorobek rzeźbiarza Zdzisława Pidka, projektanta cmentarzy wojennych w Katyniu i Charkowie. Joanna Schiller-Rydzewska pisze o zmarłym w 2020 roku Jerzym Michalaku, znawcy kultury muzycznej Gdańska, zaś z tekstu Rączka dowiadujemy się jak Ryszarda Ronczewskiego postrzegał Jerzy W. Afanasjew. O filmie dokumentalnym, powstałym w Video Studio Gdańsk, Bilety do szczęścia, z reżyserem Andrzejem Mańkowskim rozmawia Dorota Sobieniecka, a Wojsław Brydak w felietonie wykpiwa zgorszenie wywołane sądem Olgi Tokarczuk, że „literatura nie jest dla idiotów”.
Do końca 2022 roku w „Słowie” ukażą się: Mój Bach Ewy Pobłockiej; tekst Czy Paweł Huelle to klasyk? Wojciecha Fułka; wyczerpujący szkic pióra Zofii Watrak o twórczości Włodzimierza Łajminga, wreszcie Westchnienie nad Soliną Marcina Jacobsona, i Zapiski człowieka dociekliwego Romana Warszewskiego; ponadto: rozmowa Waldemara Chylińskiego z Andrzejem Stelmasiewiczem Tu mogę marzyć; rozmowa Jarosława Kurka z Małgorzatą Ogonowską i Arturem Rogosiem z (wydawnictwa Części Proste) Co dalej z tą książką; wreszcie List do Ojca, wileńskiego Kaszuby Macieja Żakiewicza. I wiele innych opowieści…
***